Ondernemer van de maand
Laura Kaats - Chatelier
Kun je wat over jezelf vertellen?
Hi, ik ben Laura Kaats, 30 jaar en kom uit Den Haag. Ik ben de eigenaresse van het luxe skincare merk Chatelier. Nadat ik was overgestapt op alleen nog maar natuurlijke verzorgingsproducten, en onderzoek deed naar een goed natuurlijk skincare merk dat ik kon gebruiken, liep ik tegen een studie op van de Europese onderzoekspartij Rank a Brand.
In deze studie werden skincare merken vergeleken en werd duidelijk dat de bekende luxe skincare merken niet goed scoorde op het gebied van gezondheid, dierenwelzijn, klimaat en arbeidsomstandigheden. Ik vond het bizar om te lezen en dacht dat dit zeker beter zou moeten kunnen. Ik besloot om Chatelier op te zetten. Een luxe huidverzorgingsmerk, dat wel goed scoort op het gebied van gezondheid, dierenwelzijn, klimaat en arbeidsomstandigheden.
Chatelier is in de zomer van 2020 gelanceerd en heeft sindsdien wereldwijd ontzettend veel aandacht gekregen in de media, bij influencers en heeft al een behoorlijke fanbase opgebouwd in een korte tijd.
Waarom heb je ooit besloten te gaan ondernemen?
Al sinds ik een kind was, wist ik dat ik grote dromen had en iets voor mezelf zou willen opzetten. Toen ik de middelbare school verliet schreef ik dan ook meerdere bedrijfsplannen en zocht ik investeerders om deze plannen te kunnen realiseren. Ik kreeg als reactie dat mijn ideeën goed waren, maar dat ze niet zouden investeren in een meisje van 19 dat in haar eentje een bedrijf wilde opzetten.
Achteraf begrijp ik dat heel goed en ik was er destijds ook zeker nog niet klaar voor om zoiets te doen. Ik ben vervolgens dan ook het 'normale' pad gaan bewandelen, welke iedereen om mee heen bewandelde, en dat was door te gaan studeren. Ik heb toen Scheikunde gestudeerd, omdat ik dat heel interessant vond.
Tijdens de studie kwam ik er echter achter dat dit pad niet voor mij was en dat mijn droom toch echt lag bij het opzetten van een eigen bedrijf. Ik besloot dan ook om te stoppen met de studie, zodat ik mij op mijn echte passie kon gaan richten: het ondernemerschap.
Wat zijn de activiteiten en producten van Chatelier?
Chatelier verkoopt luxe skincare producten met natuurlijke ingrediënten. Momenteel komen de meeste klanten uit Nederland en Amerika en zijn onze klanten voornamelijk vrouwen met een ruim inkomen die ouder dan 30 jaar zijn.
De producten worden vooral via onze website verkocht, en er beginnen steeds meer retailers interesse te tonen in het merk. Momenteel bestaat onze lijn uit 3 geconcentreerde serums, elk met een unieke formulering voor een specifiek huid probleem. We hebben een hydraterend serum, een radiance serum en een herstellend serum.
We zijn ook druk bezig met het ontwikkelen van een dagcrème en een oogcrème, welke begin van de zomer uit zullen komen. De focus van het merk ligt vooral op het zo gezond mogelijk maken van de huid, zodat de huid het beste weerbaar is tegen invloeden die tot huidveroudering leiden.
We maken dan ook gebruik van hoge concentraties beschermende, voedende, en herstellende ingrediënten. Voor 2021 is ons doel om meer naamsbekendheid in Europe en Amerika te genereren en een aantal interessante retailers aan ons te binden.


Welke obstakels ben je op jouw pad tegengekomen naar succesvol ondernemerschap?
Ik heb als ondernemer goed geleerd hoe je met problemen en obstakels omgaat, omdat dit een groot onderdeel van ondernemerschap is. Het is een enorme roalercoaster om een bedrijfseigenaar te zijn. De ene dag denk je dat je ontzettend aan het winnen bent en de volgende dag zit alles tegen.
Je leert als ondernemer niet alleen je bedrijf te runnen, maar je leert ook om een sterke mindset te ontwikkelen en je emoties onder controle te houden. Een paar voorbeelden van obstakels die ik heb meegemaakt zijn; het moeten wachten op een lening voor 13 maanden die eigenlijk na een paar maanden uitgekeerd zou moeten worden, leveranciers die verkeerde of kwalitatief onjuiste producten leveren (en altijd vlak voordat je de producten echt nodig hebt, waardoor je vertraging oploopt), leveranciers die weken niet reageren terwijl je ze nodig hebt, onvoorziene kosten, waardoor je ineens weer veel meer kapitaal nodig hebt, etc.
Hoe heb je deze obstakels overwonnen?
Ik voel me altijd heel trots nadat ik een groot obstakel heb overwonnen. Vooral omdat ik dan vervolgens een manier heb geïmplementeerd waardoor een soortgelijk obstakel een volgende keer geen kans krijgt. Ik heb van bovenstaande obstakels bijvoorbeeld geleerd om jezelf altijd goed juridisch in te dekken en om altijd backup leveranciers te hebben.
Op het gebied van mindset heb ik geleerd dat wanneer je een obstakel overkomt, er misschien tientallen concurrenten zijn, die zich hebben laten tegenhouden door zo'n obstakel. Dit geeft mij een fijn gevoel, omdat ik dan weet dat mijn concurrentie weer een stukje kleiner is geworden. Ik word dus stiekem eigenlijk heel blij van obstakels, omdat ik dan het gevoel heb dat ik weer een level verder ben in het grote ondernemersspel.
Welke successen heb je behaald?
Een aantal successen die ik behaald heb op persoonlijk gebied zijn: het leren om op zodanige manier voor mijzelf te zorgen, dat ik de meest productieve versie van mezelf ben. Ik sta vroeg op, sport, mediteer, kook gezonde maaltijden en sluit alle notifications van mijn telefoon af, zodat ik mij full focus van maandag t/m zaterdag middag kan focussen op mijn bedrijf.
Deze lifestyle heb ik niet altijd gehad en ik heb dan ook hard moeten trainen om deze lifestyle te implementeren. Ook heb ik persoonlijk succes behaald op het gebied van mindset en strategisch inzicht, door het lezen van heel veel boeken en het dagelijks luisteren naar mijn lievelings podcast 'the MFCEO project'.
Dit heeft mij geleerd om altijd een sterke blik te hebben op de problemen en obstakels waar je tegen aan loopt en om altijd 100% verantwoordelijkheid te nemen over elk aspect in je bedrijf. Het grootste succes op bedrijfsgebied moet toch wel zijn de grote fanbase die Chatelier heeft opgebouwd in een korte 7 maanden tijd.
Fans over de hele wereld praten dagelijks op social media over hoe verliefd ze op het merk zijn en we hebben zelfs meerdere enorme celebrities die dol op het merk zijn! Ook de pers schrijft continue lovende berichten over Chatelier en Vogue Nederland en ELLE Zweden hebben een van de producten al benoemd als ‘beste product van 2020’. Hier word ik ontzettend blij van. Na een paar jaar lang dit merk op te zetten en vorige zomer gelanceerd te zijn, is het zo fijn om van andere mensen te horen hoe fan ze van het merk zijn en hoe ze de waardes van het bedrijf kunnen waarderen.
Tijdens jouw weg naar succesvol ondernemerschap heb je begeleiding gekregen van Dennis. Hoe heb je deze begeleiding ervaren?
Persoonlijk vind ik ondernemerschap net een top sport. Elke actie in je leven heeft invloed op je performance, wat direct invloed heeft op je onderneming. Drink je een keer teveel alcohol en moet je daar van bijkomen, dit heeft invloed op je onderneming. Slaap je slecht, dit heeft invloed op je onderneming. Laat je je meeslepen door stress, dit heeft invloed op je onderneming.
Maar ook wanneer je ervoor kiest om goede boeken te lezen, dagelijks te sporten, en een goed ritme te hebben, heeft dit invloed op je onderneming. Elke goede keuze die je maakt en elke slechte keuze die je laat, zorgt ervoor dat je op het juiste pad blijft en dit is iets waar een coach je ook goed bij kan helpen. Wat alle topsporters met elkaar gemeen hebben is dat ze een coach hebben, juist omdat het zo’n enorm positieve invloed kan hebben op je performance. Het zorgt ervoor dat je nog net even dat extra zetje krijgt om meer uit jezelf te kunnen halen.
Ik vind het dan ook ontzettend fijn om een coach te hebben en Dennis is de ideale coach. Hij pushet mij altijd net nog even iets verder dan ik mijzelf zou hebben gepushed. Het hebben van een persoon waaraan je verantwoording aflegt zorgt er voor mij ook voor dat ik mijn deadlines kosten wat het kost wil halen en geen vertraging wil oplopen. Ik wil mijn coach natuurlijk niet teleurstellen en goed voor de dag komen.
Dennis geeft een outsider blik op mijn onderneming en mijn ondernemerschap, wat ontzettend waardevol is. We hebben allemaal een blinde vlek of een bias over sommige onderdelen in je onderneming of in jezelf. Hierdoor is het ontzettend fijn is om iemand te hebben die meekijkt met een globale, maar ook gerichte blik en je van adviezen kan voorzien en richting kan geven. Dennis heeft mij hier de afgelopen maanden ontzettend in bijgestaan en mijn bedrijf heeft een enorme boost gekregen sinds ik met hem samenwerk. Ik ben erg te spreken over de begeleiding van Dennis en ga graag nog heel lang met hem door.
Tot slot. Waar kunnen mensen jou vinden?
Op onze Instagram pagina staan ontzettend veel foto's van gebruikers van de producten. Mocht je een kijkje willen nemen, je kan ons vinden op instagram.com/chatelier. Meer info over elk product, maar ook achtergrond informatie over wat het merk uniek maakt, vind je op chateliercosmetics.com.