Hoe wij 238% groei behaalde met no budget marketing
Het verhaal:
Jaap is actief als osteopaat en kon wel wat extra omzet gebruiken. Hij gaf duidelijk aan, dat hij geen verkoper is. Hij vindt eerlijkheid naar zijn klanten heel belangrijk, hij wil nooit extra afspraken verkopen als de klant deze niet nodig heeft. Dat is uiteraard de allerbeste strategie.
Het probleem
Jaap wil zijn klantenbestand uitbreiden en een manier vinden om meer omzet te halen uit zijn bestaande klanten. In veel gevallen zou dit betekenen dat we gaan kijken naar o.a. online adverteren. Hier is echter geen budget voor. Het moest dus een no-budget oplossing worden met de uitzondering dat als er geld uitgegeven werd deze gegarandeerd direct terugverdiend zou worden.
De oplossing
Marketingspecialist Pedro van Helden is met Jaap aan de slag gegaan. Samen zijn ze tot de volgende acties gekomen:
Stap 1. Opstellen van de elevator pitch
Het opstellen van een elevatorpitch waarin duidelijk het onderscheidend vermogen van Jaap naar voren komt. Vervolgens heeft Jaap met deze pitch zijn netwerk benaderd. Door deze actie is Jaap met 9 nieuwe relaties in contact gekomen. Hieraan heeft hij 8 nieuwe klanten overgehouden.
Stap 2. Realiseren van een echte WOW-ervaring
Jaap is actief aan de slag gegaan om de WOW ervaring te realiseren. Dit heeft hij gedaan door zijn klanten oefeningen mee te geven om er thuis mee aan de slag te gaan. Deze oefeningen heeft hij zelf uitgevoerd, opgenomen en als video’s opgestuurd naar zijn klanten. Bij de volgende afspraak kreeg Jaap hier veel complimenten over. Alleen door het stellen van de simpele vraag: “Leuk om te horen, weet jij nog anderen voor wie mijn dienstverlening interessant kan zijn?” kreeg Jaap nog eens 21 nieuwe klanten aangedragen.
Stap 3. Digitaal platform
Als laatste heeft Jaap een klein platform ontwikkeld waar hij zijn video’s deelt voor niet klanten die ook klachten ervaren. Voor slechts €9,- per maand kun je daar onbeperkt gebruik van maken. Momenteel heeft Jaap hier 58 klanten op draaien.
Behaalde resultaten
+29
Nieuwe klanten voor zijn behandelingen.
58
Bestaande klanten hebben een online abonnement afgenomen.
+238%
Omzetstijging in Ă©Ă©n jaar tijd.
Wil jij ook groei realiseren d.m.v. effectieve no budget marketing?
Omzetgroei realiseren met no budget marketing in 4 stappen
Het groeigesprek in
3 stappen
Stap 1. Ga aan de slag met je elevator pitch
Zorg dat je heel duidelijk omschrijft waar je naar op zoek bent (benoem je doelgroep zo specifiek mogelijk, want alleen dan gaat jouw netwerk je helpen). Verder is het belangrijk dat je een weggever benoemd en je onderscheidend vermogen duidelijk naar voren brengt.
Een goede elevator pitch bestaat uit zes onderdelen:
Stap 2. Maak gebruik van je netwerk
Zodra het gelukt is om en goede elevator pitch op te stellen ga je hiermee jouw netwerk benaderen. Deze mensen willen je graag verder helpen. Doordat je een gratis weggever hebt is het voor je netwerk makkelijk om je te introduceren in het netwerk van jouw contact. En dat is wat je wilt. Je wilt namelijk niet alleen jouw netwerk vragen, maar een goede elevator pitch zorgt ervoor dat jouw netwerk jouw pitch deelt met hun netwerk. En daar ligt de kracht.
Door actief te monitoren wat er uit je netwerk komt bereik je het beste resultaat.
Stap 3. De WOW-ervaring en de aanbeveling
Het is belangrijk dat je actief na gaat denken hoe jij ervoor zorgt dat iedere klant jou gaat beoordelen met een 9 of een 10. Want als dat lukt is het makkelijk om een aanbeveling te vragen aan deze klanten. Dus denk goed na wat jij als extra biedt zodat de klant zo razend enthousiast over je is. Zorg dat je niet teveel beloofd zodat je de verwachtingen overtreft. Vervolgens is het een fluitje van een cent om heel bewust om die aanbeveling te vragen. Kost je helemaal niets en jouw klant helpt jou er graag bij.
Stap 4. Creëer schaalbaarheid met een online platform
Denk eens na over een online aanbod waar jouw klant gigantisch blij van wordt. Denk aan informatievideo’s, trainingen, masterclasses, templates, checklists, e-books en ga zo maar door.
Want het is eenmaal veel werk om op te zetten, maar vervolgens kun je dit verkopen voor bijvoorbeeld een maandelijks bedrag. En dit is een manier hoe je jouw bedrijf schaalbaar kunt maken.