januari 6, 2021

We doen het allemaal; of we nu een nieuwe föhn kopen via bol.com of op zoek zijn naar een kapper in de buurt, we maken (on)bewust onze keuzes op basis van online reviews. Het is dan ook niet raar dat 68 procent van alle mensen door online reviews beïnvloed wordt voordat ze een aankoop doen via het internet.

Heb je nog geen reviews? Dan is de kans groot dat een potentiële klant voor een concurrent kiest die dit wel heeft. Het is dus enorm belangrijk voor jouw onderneming om reviews te verzamelen bij bestaande klanten en deze zichtbaar te maken voor iedereen die jouw product of dienst tegenkomt. Maar waarom is dit nu zo effectief?

Invloed op keuzes

Het concept komt vanuit de ‘Neuromarketing’. Dit is een tak binnen de marketing die verbanden zoekt tussen het brein en de manieren waarop wij als marketeers deze verbanden kunnen beïnvloeden. Voorbeelden hiervan zijn het gebruik van geur om klanten te beïnvloeden bij het doen van een aankoop en het laten zien van emoties in afbeeldingen en video’s om een product te koppelen aan deze emotie.

Om te begrijpen op welke manier online reviews onze keuzes beïnvloeden moeten we dit concept uit elkaar halen en teruggaan naar de basis, de emotionele waarde van de meningen van mensen om ons heen. Online reviews werken niet anders dan onze vrienden die ons vertellen welk restaurant de beste toetjes heeft of welke film nu echt de moeite waard is. Zodra je dit hoort, ben je sneller geneigd om dit uit te proberen.

De positieve emotie die onze vrienden ervaren hebben, ervaren wij op dat moment tijdens het horen van het verhaal ook. Ons brein vertelt ons op dat moment dan ook dat we deze positieve emotie missen en dit kunnen aanvullen met het aanschaffen van hetzelfde product of dezelfde dienst. Waarom we hier niet zoveel van merken? Omdat dit allemaal gebeurt in het onbewuste gedeelte van ons brein.

Eerlijkheid op internet

Nu hoor ik je al zeggen, dit is een voorbeeld van vrienden die ik vertrouw, maar hoe zit dat dan met het lezen van online reviews van mensen die ik nooit ontmoet heb? Wanneer we online aanwezig zijn, breekt dit barrières die we normaal wel hebben. Ons gezicht verdwijnt achter de schermen van onze computer of telefoon en dit maakt ons eerlijker dan ooit. Zou jij eerder de ervaring van een slechte film delen met de regisseur van de film of juist met andere mensen die de film willen gaan zien?

Deze eerlijkheid op internet hebben wij door de jaren heen ervaren als waarheid wanneer het gaat om reviews. Het effect hiervan is dus net zo groot als dat vrienden hun ervaringen met ons delen. Dit verklaart waarom online reviews zo’n belangrijk onderdeel is van onze marketing. Bij Sparreo adviseren we ondernemers dan ook altijd om tevreden klanten om een online review te vragen.

Hulp nodig?

In werkelijkheid benoem ik in deze blog maar 5% van alle marketingmiddelen en strategieën die je kunt gebruiken om meer klanten te krijgen. Met onze adviseurs zijn wij erin gespecialiseerd om dit vraagstuk te tackelen voor alle soorten ondernemers. Loop jij dus vast in het verkrijgen van meer klanten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.