september 19, 2020

“Eureka” schreeuwde de Griekse geleerde Archimedes, terwijl hij bloot over de straat rende. Hij had een grootse ontdekking gedaan, wat nu, 2200 jaar later, nog steeds een belangrijke natuurkundige wet is. Eureka betekent letterlijk: “ik heb hét!”.

Helaas kan je niet altijd bepalen wanneer jij hét vindt. De toekomst van je idee ligt gelukkig wel in je eigen handen. Toch is het zo dat 50% van de startups binnen vijf jaar stopt, na 10 jaar is zelfs 70% van de startups gestopt met ondernemen. Dit heeft lang niet altijd met het idee zelf te maken, maar met een grote hoeveelheid aan verschillende aspecten van het ondernemen.

Om jouw idee de maximale potentie te laten bereiken, zullen er in deze blog allerlei veelgemaakte fouten van beginnend ondernemers worden beschreven. Wanneer jij deze fouten niet maakt, maak je dus gegarandeerd meer kans om te slagen als ondernemer.

Kijk kritisch naar jezelf en jouw bedrijfsidee

Ten eerste is het van belang dat jij zeer kritisch naar jezelf blijft kijken. Het gebeurt vaak dat een eigenaar met een roze bril naar zijn idee of product kijkt. Het gebeurt namelijk heel vaak dat jouw product niet zo perfect in de markt ligt als jij denkt. Om jouw idee te laten slagen moet er wel een goede markt voor zijn. Daarnaast is het van belang dat jouw gekozen doelgroep ook daadwerkelijk behoefte heeft aan het product.

Je moet eigenlijk het gat in de markt vinden of ergens in uitblinken waar geen van jouw concurrenten in uitblinken. Op die manier kan jij marktaandeel veroveren. De markt zal zich namelijk niet aanpassen aan een product. Je moet het product net zo lang aanpassen tot het perfect past bij de markt en doelgroep die jij wilt bereiken. Wanneer jij dit voor elkaar krijgt, dan is het veel eenvoudiger om marktaandeel te veroveren. Zorg dan ook dat jij een goede concurrentieanalyse uitvoert.

Waar blinken je concurrenten in uit? En waar laten zij juist wel steken vallen? Dat zijn de plekken waar jij kan toeslaan. Blijf daarom ook kritisch naar je eigen product kijken, want ook jij zal in bepaalde onderdelen minder zijn dan je concurrenten. Verbeter jezelf dan ook op deze punten zodat jij alles kan leveren wat jouw concurrenten leveren, en belangrijker, waar net dat beetje meer kunt leveren.

Je doel moet altijd zijn; het overtreffen van de verwachting van jouw klanten. Op die manier kan jij de WOW-factor realiseren. Dit zorgt ervoor dat tevreden klanten sneller terugkeren en zullen zij jouw bedrijf aanraden bij anderen.

De concurrentieanalyse

Wat is een concurrentieanalyse nou precies? In deze analyse zal je verschillende aspecten van een concurrent gaan bekijken en vergelijken met jouw bedrijf. Zorg wel dat je de belangrijkste concurrenten kiest! Als je spotgoedkoop wil vliegen, dan vergelijk je RyanAir met EasyJet en niet met KLM. Zo werkt dat ook in het kiezen van je concurrenten.

Als jouw bedrijf zich richt op de beste kwaliteit, neem dan voor deze analyse concurrenten die zich ook richten op het leveren van de beste kwaliteit. Hou hierbij niet alleen rekening met concurrenten die jouw dienst of product aanbieden. Denk bijvoorbeeld ook na over substituten van wat jouw bedrijf aanbied. Wanneer jij je concurrenten hebt gekozen, zul je de bedrijven gaan vergelijken op een aantal onderdelen. Denk hierbij aan prijs, kwaliteit, assortiment, locatie, service en bekendheid. Dit zijn relatief makkelijk te vinden gegevens.

Ga dieper in op de strategie

Daarnaast kan je meer diepgang creëren door hun strategie te bestuderen. Wat is hun USP (unieke verkoop punten)? Wat zijn hun doelstellingen? Wat voor marketingstrategie houden ze aan? Hebben ze continu aanbiedingen? Of wat voor prijsstrategie houden ze aan? Als je dit allemaal hebt uitgezocht, dan kan je een overzicht maken van alle sterke en zwakke punten van jouw concurrentie.

Nu is het zo dat jij een geweldige mogelijkheid hebt ontdekt. Je bent het product nu aan het ontwikkelen, maar het prototype is niet precies zoals je wilt. Het is als beginnend ondernemer aannemelijk dat je veel tijd en geld in het ontwerp steekt. Toch moet je de markt al betreden voor het product, in jouw ogen, perfect is. Jij denkt misschien wel dat je aan elk aspect hebt gedacht, maar in realiteit kan dit tegenvallen. Door in het begin al feedback te krijgen, kan het product ook in een vroeg stadium worden aangepast.

Als het product al bij een producent ligt voor een grote bestelling, dan is het al erg moeilijk om nog veranderingen door te voeren. Daarnaast kan het ook zijn dat jouw geweldige mogelijkheid toch geen gat in de markt blijkt. Niet elk idee wordt een excellente onderneming. In een veranderende markt is jouw aanpassingsvermogen zeer belangrijk. Daarom is het verstandig de feedback van de markt zo snel mogelijk in je product te verwerken. Ook als jij een dienst aanbiedt, kan het zijn dat je voor onverwachte obstakels komt te staan.

Zorg dus dat je jouw product of dienst continu uitprobeert om niet voor plotse tegenslagen te komen staan. Wanneer jij denkt dat jouw onderneming nog niet klaar is om de markt te betreden, dan is het misschien een idee om je vrienden en familie te benaderen. Laat hen heel kritisch naar jouw product kijken. Ook daarmee kan jij al veel waardevolle feedback krijgen en de kleine foutjes uit je product of dienst halen.

De eerste klanten binnenhalen

Je bent kritisch geweest, je hebt je product geperfectioneerd, je hebt de nodige aanpassingen in een vroeg stadium kunnen verwerken, maar toch blijven de klanten uit. Dit betekent niet direct dat jouw idee de prullenbak in kan. Jij zal zelf actief op zoek moeten naar je klanten. Een Facebook profiel alleen is simpelweg niet genoeg om klanten aan te trekken. Zet je netwerk in, en breid dit netwerk ook steeds verder uit. Zorg bijvoorbeeld met enige regelmaat aanwezig te zijn op netwerkevenementen. Wees hier oprecht geïnteresseerd in een ander, ga op zoek naar iets wat jullie gemeenschappelijk hebben en gebruik je elevator pitch.

Het managementboek van Pedro van Helden leert ons dat de elevator pitch één van de drie gegarandeerde succesversnellers is. Het is een pitch waarmee je in één minuut een compleet beeld schetst van jouw onderneming. Zo’n pitch bestaat uit een zestal onderdelen, die je allemaal met een enkele zin beantwoord: Wat doe je? Voor wie doe je dat? Welke uitdaging heeft jouw doelgroep? Voor welk resultaat zorg jij? Wat is jouw onderscheidende vermogen? Op welke manier kan de klant gratis en gemakkelijk kennis met je maken? Wanneer je deze pitch geeft, richt hem dan op het netwerk van degene waartegen je praat. Misschien kent de persoon in kwestie wel iemand die jouw dienst of product nodig heeft.

Wanneer je wordt aangeraden door een ander, is de kans veel groter dat die nieuwe klant jou direct vertrouwt. Probeer dus ook niet gelijk je pitch te verkopen, maar vraag naar de reden waarom zij hier zijn. Kijk of je wat voor hen kan betekenen. Na deze oprechte interesse is de kans groot dat zij ook oprechte interesse zullen tonen in jouw idee.

Je elevator pitch wordt op deze manier minder een verkooppraatje, maar een oplossing die jij kan bieden. Naast face-to-face netwerken, kan je op zoek naar jouw doelgroep. Verkoop jij bijvoorbeeld reisklamboes? Meld je dan aan voor de Facebookgroep voor Azië backpackers. Misschien kunnen zij jou niet direct vinden, maar als jij jezelf op de juiste plekken verkoopt, dan wordt je zichtbaar voor jouw doelgroep. Het belangrijkste is dat jij actief bezig blijft met het presenteren van je onderneming.

Inzicht in je financiële situatie

Het laatste onderdeel waar veel ondernemers de fout in gaan is de financiering. In de eerste maanden van het ondernemen zullen de kosten vaak hoog zijn in vergelijking met je inkomsten. Ongeveer 1 op de 5 ondernemingen stopt door financiële problemen. Het is een veel voorkomende fout dat ondernemingen snel teveel geld uitgeven, met de verwachting dit zo weer terug te gaan verdienen. Dit kan echter ook tegenvallen. Op dat moment moet jouw onderneming niet verdrinken in de gemaakte kosten. Wanneer jouw verdienmodel succesvol blijkt, dan kan je meer gaan investeren. Daarnaast is vrijwel elke onderneming deels seizoensgebonden.

December is voor alle speelgoedzaken een geweldige maand, maar wanneer januari aanbreekt kan de omzet weer ontoereikend zijn. Natuurlijk zitten hier verschillen in, zo zal dit voor een schaatsbaan heel anders zijn dan voor een kledingwinkel. Maar ongeacht of je onderneming wel of niet deels seizoensgebonden is, is het essentieel om een buffer op te bouwen waar de onderneming in een mindere maand op kan teren.

Daarnaast moet je ook jezelf voorzien van een woning, eten en kleding. Ook een persoonlijke buffer is dus belangrijk. Waarschijnlijk zal het inkomen uit je onderneming in de eerste maanden niet toereikend zijn om van te leven.

Soms is het beste om te kiezen voor een combinatie van parttime werken en je eigen onderneming. Zodra de onderneming begint te draaien kan je ervoor kiezen de loondienst te verlaten. Maak hier alleen geen overhaaste beslissing in zonder dat je iets achter de hand hebt. Om later miljoenen te kunnen ontvangen voor jouw onderneming, zal je nu goed op de centen moeten letten.

Samenvattend

Met de kennis van deze blog zal jij nu zelf aan de slag moeten. Let goed op deze valkuilen en reageer waar nodig. Op die manier zal jij gegarandeerd succesvoller ondernemen. Om het nog één keer goed te laten bezinken is hier een overzicht van de belangrijkste punten:

• Blijf kritisch naar jezelf kijken en pas je aan de markt aan. De markt zal zich nooit aan jou aanpassen. Voer een concurrentieanalyse uit en zoek het gat in de markt.

• Probeer in een zo’n vroeg mogelijk stadium feedback te krijgen. Continu je product of dienst testen is dé manier om het te perfectioneren.

• Ga hard op zoek naar jouw doelgroep. Gebruik je netwerk om bekendheid te creëren. Ga ook naar netwerkborrels en gebruik de stappen: Oprechte interesse tonen, ga opzoek naar het gemeenschappelijke en ontwikkel een groter netwerk aan de hand van je elevator pitch.

• Let in de eerste maanden heel goed op je kosten en bespaar waar mogelijk. Bouw een buffer op, zowel op persoonlijk als bedrijfsniveau.