november 5, 2020

Wanneer je veel tijd, energie en geld steekt in je website, wil je natuurlijk ook dat de website veel bezoekers trekt. Er zijn veel verschillende manieren waarop je meer verkeer naar jouw website kunt genereren. De meest voorkomende en bruikbare mogelijkheden lees je in deze blog!

Meer bezoekers met simpele tips

Je kunt op hele eenvoudige manieren zorgen voor meer verkeer naar jouw website. Natuurlijk kun je ook kiezen voor meer ingewikkelde opties, denk hierbij aan SEO.

In de e-mails die je verstuurt kun je onderaan een handtekening toevoegen. Op deze plaats kun je afsluiten met je naam, maar je kunt er natuurlijk ook nog wat aan toevoegen. Dit is namelijk een kans om je website onder de aandacht te brengen. Grijp die kans dan ook! Sociale media kun je ook inzetten om je website meer onder de aandacht te brengen. Zo kun je op de Facebook, Instagram of YouTube pagina (vaker) verwijzen naar je website.

Verkoop je producten met je bedrijf? Post bijvoorbeeld een bericht op sociale media wanneer je een nieuw product in je assortiment hebt opgenomen, link vervolgens direct door naar je website. Hiermee heb je ook gelijk een stukje extra marketing.

Bied je diensten aan met jouw bedrijf? Maak eens een pakkend verhaal over jouw dienstverlening en wat één of meerdere van jouw klanten dit hebben ervaren, verwijs ook hierbij naar je website.

Pas jouw website aan naar de verwachtingen van jouw bezoekers

Naast jouw website onder de aandacht brengen, kun je er ook aan werken om bezoekers vaker te laten terugkomen. Allereerst is het belangrijk om ervoor de te zorgen dat je website snel werkt. Laad je website niet binnen 3 seconden, dan is de kans groot dat je de bezoeker direct kwijtraak. Daarnaast is het aan te raden om je website geschikt te maken voor zowel desktop, tablet als mobiele weergave. Dit zijn de drie basisweergaven. Als je website hier niet aan voldoet raak je standaard al bezoekers veel kwijt.

Vervolgens is het belangrijk om de rest van je website ook gebruiksvriendelijk te maken. Google’s algoritmen herkent ‘blije’ bezoekers. Dit doet Google door de tijd dat een bezoeker op je website is en het aantal pagina’s wat deze bezoekt te meten.

Door aan deze onderdelen te werken, zul je de kans vergroten dat bezoekers vaker terugkeren naar je website.

Gebruiksvriendelijk, hoe doe je dat

Vertrouwen wekken bij je bezoekers is iets wat goed werkt, zeker als je producten verkoopt direct via je website. Je kunt, wanneer je hiervoor in aanmerking komt, bepaalde keurmerken aanvragen die voor jouw branche relevant en van toepassing zijn.

Zorg ervoor dat jouw bezoekers eenvoudig de weg kunnen vinden op je website. Vermijd een waslijst aan menu’s en kopjes, dit ziet er al snel erg chaotisch uit en zorgt vaak voor verwarring. Plaats je logo links bovenaan iedere pagina. Mensen lezen van links naar rechts. Het logo links plaatsen zal dan ook zorgen voor directe herkenning.

Maak gebruik van een hele duidelijke en heldere ‘Call to Action’. Zonder duidelijk vervolgstap zijn veel bezoekers snel van je website verdwenen, vaak keren ze dan ook niet nog eens terug.

Je wilt iets bereiken met je website, zorg dat je bezoeker ook wordt herinnerd aan die boodschap. Zie hier een goed voorbeeld van Netflix.

Maak contactgegevens van je bedrijf en/of website makkelijk vindbaar. Plaats deze op een logische en overzichtelijke plaats op je website. Vaak wordt hiervoor een contactpagina en de footer gebruikt, dus onderaan de pagina.

Optimalisatie van jouw website voor Google om meer bezoekers te krijgen

Wanneer je wilt dat jouw website goed vindbaar is, is Google een partij waar je niet omheen kunt. Google is wereldwijd de meest populaire zoekmachine, met dagelijks miljarden zoekopdrachten. Tussen 2016 en 2018 is het zoekgedrag van gebruikers op Google onderzocht en daar zijn wat interessante resultaten uit te halen. Zo zou je wellicht verwachten dat het grootste aantal kliks wordt veroorzaakt door betaalde campagnes, gesponsorde links dus, maar dat is niet zo.

Bij zoekopdrachten via de mobiele weergave is de organische ‘click-rate’ ongeveer 30%, terwijl de betaalde ‘click-rate’ blijft steken op net geen 9%. Bij desktop zoekopdrachten is de organische ‘click-rate’ zelfs 60% tegen een magere 6% betaalde ‘click-rate’.

Organisch wil zeggen dat jouw website wordt getoond op een positie op basis van ‘hoe goed’ jouw website is, oftewel ‘ranking position’. Daarentegen is de betaalde ‘click-rate’ de reclame die je vaak ziet bovenaan de Google-resultaten.

Gebruik de juiste zoekwoorden

Allereest is het belangrijk om te zoeken naar originele en unieke zoekwoorden. Waarom? Er zijn heel veel bedrijven die bepaalde zoekwoorden gebruiken. Op die manier wordt het heel erg lastig om te kunnen concurreren met die bedrijven of websites. Je kunt het zien als concurrentie op één bepaald zoekwoord, als deze concurrentie heel groot is wordt het lastiger om ertussen te kunnen komen.

Daarnaast is het ook van groot belang dat je de juiste zoekwoorden gebruikt, dit betekent dat je de zoekwoorden moet gebruiken die jouw klanten of gebruikers aanspreken. Hierbij moet je vooral bedenken wat jouw bezoeker wilt weten of wat hij/zij zal opzoeken. Op basis daarvan kun je dan de zoekwoorden die je gaat gebruiken bepalen. Wanneer jouw website beter aansluit op de zoekwoorden die jouw bezoekers gebruiken, scoort je website beter in de zoekresultaten.

Waardevolle content

Wanneer je bij de vorige stap hebt bedacht wat voor zoekwoorden jouw bezoekers gebruiken is het bij deze stap belangrijk dat je verder denkt over; waar is mijn doelgroep naar op zoek? Ook hier geldt: hoe beter jouw aanbod aansluit bij wat je bezoekers zoeken, hoe hoger je scoort in de zoekresultaten.

Als je er voor kunt zorgen dat je bezoekers tevreden zijn over jouw content heb je ook nog eens kans dat ze het delen via sociale media. Op die manier wordt het bereik van jouw website automatisch vergroot.

Maak gebruik van een duidelijke titel en meta description tag

Laat je zoekwoorden ook terugkomen in de titel en zorg dat de titel duidelijk bovenaan de pagina zichtbaar is, ook dit draagt bij aan een betere vindbaarheid en hogere waardering in de zoekresultaten. Daarnaast kun je ook een ‘meta description tag’ gebruiken, dit is de tekst onder de paginatitel in de zoekresultaten.

De meta description tag is het gedeelte die zichtbaar wordt onder de titel wanneer je iets opzoekt op Google. Een goed voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld Ikea.